Nieuwe zoekterm: ‘tool social media’?Inmiddels is iedereen wel bekend met ‘het algoritme’ waar zoveel social media platformen gebruik van maken, en heel veel influencers maken met een tool social media nog doeltreffender. Maar wie hebben daar nu eigenlijk baat bij? En wie kan er maar beter wegblijven van de social media tools? Het succesvol runnen van meerdere social media pagina’s is een hele dagtaak. Daarom gebruiken grotere accounts een programma dat helpt met het plannen van je posts. Het is tenslotte een bron van inkomen voor velen, en dan wil je dat wel zo efficiënt mogelijk aanpakken Maar wat merk je hier nu van als consument?Het antwoord is, in de realiteit vrij weinig. Het komt er vooral op neer dat je favoriete instagrammer of youtuber bijvoorbeeld op vaste dagen post. Of dat ze een minimaal aantal keer per week posten op verschillende tijden afhankelijk van de weekdag. Als creator kun je namelijk heel veel extra informatie inzien. Bijvoorbeeld wanneer de meeste van je volgers actief zijn op het platform. Zo kunnen ze posten op het moment dat de meeste mensen het te zien krijgen zodat het algoritme de post blijft verspreiden naar meer mensen (en misschien wel viral gaat). En wie gebruiken dat dan?Dit soort programma’s zijn interessant voor veel verschillende social media gebruikers. Ten eerste natuurlijk grote bedrijven en influencers. Maar ook management teams die namens iemand anders posten zullen zo’n tool gebruiken om hun werk zo goed mogelijk te doen. De gemiddelde ‘gewone’ mens die social media gebruikt heeft er misschien nog wel het minst interesse in. het is immers nogal een operatie om zo actief met social media bezig te zijn als je er niet aan verdient. Maar zelfs daar zullen er gebruikers zijn die wellicht een zo’n plannings tool gebruiken om actief momenten te blijven delen met hun familie en vrienden. Bijvoorbeeld mensen die op reis zijn of ver van hun geliefden vandaan wonen maar hen wel up to date wil houden. |